Blynk in het Nederlands

Vragen, help voor je Blynk project, idee-en en oplossingen gebouwd met Blynk. Senssoren lezen, alle hardware besturen.

Is een een goede en makkelijke turotial voor basis programmatie in Blink te leren?
Ik wil de status enkele magneet sensoren uitlezen en via een relay mijn poort aansturen.
Er is hier zo danig veel informatie te vinden dat ik de simpele dingen niet terug vind.
Ik vind het moeilijk om te vinden welke widgets je in de app moet gebruiken en welke code je dan moet schrijven.

niet helemaal mijn bedoeling om een maanden oude draad the necro-en maar onbeantwoorde vragen in de NL sectie is ook een beetje jammer voor de volgende hollander die hier land en dit ziet. Dus…

Ja er zijn goede tutorials om Blynk te leren, maar veel mensen willen graag een tutorial voor HUN project, wat er soms is maar meestal niet. Ongeveer 3 maanden geleden heb ik besloten om mijn eigen vloerverwarmingssysteem te bouwen en ik wist ik NIETS! Dus ik ben simpelweg begonnen met wat basic C++ programma’s te maken om die taal te leren aangezien het duidelijk is dat dat het minste is wat je moet beheersen.
Toen ik dat onder de knie had ben ik me gaan verdiepen in de wereld van de electronica en van HVAC systemen, wederom niet echt tutorials maar wel een HOOP te vinden via google zodat ik langzaam een beeld kon vormen over wat er allemaal bij komt kijken en wat ik moest doen.
Volgende stap was het ‘besturingssysteem’, daar zijn er ook weer vele van en na een bak research kwam ik tot de conclusie dat Blynk het beste is; voor mij! belangrijkste redenen:

  1. het kan wat ik wil
  2. het heeft een ZEER actieve user base
    als er een ding is wat ik over de jaren geleerd heb is dat een actieve userbase ESSENTIEEL is als je je ergens in wilt (be)graven.

Ik had tegen die tijd wel een aardig beeld van wat ik nodig had:

  • een bak esp8266
  • een bak ‘schermen’ (lcd, oled???)
  • tools (crimp, soldeer, knip, etc etc)
  • een server (raspberri)
  • 3D printer
  • 3D design software
    later kwam ik er ook nog achter dat ik step down converters nodig had

En waar begon ik mee?
Uiteraard hiermee: https://www.blynk.cc/getting-started/
en
https://examples.blynk.cc/?board=ESP8266&shield=ESP8266%20WiFi&example=Widgets%2FLED%2FLED_Blink
Een sketch om een LED te laten knipperen.
Had ik daar wat aan? Nee! behalve dat het extreem leerzaam was, en een basis vormde voor alles wat daarna kwam.
Zo heb ik een aantal extreem simpele sketches afgewerkt en mee ‘aan lopen klooien’ totdat ik snapte wat er aan de hand was en hoe zaken plaatsvonden. Kortom: ik begreep het.

Ondertussen googlede en als ik uiteraard ook een hoop over HVAC, sensoren, Wemos D1, pinouts, relays, OLED scheremen, I2C, etc etc. En zo stap voor stap heb ben ik langzaam richting mijn daadwerkelijk project gegaan. Ik ben nu nog niet klaar, maar heb

  • 7 Thermostaten gebouwd die communiceren met de Centrale en
  • 7 relais die de kleppen aansturen
  • 1 centrale die de CV aan uit zet
  • een RPI server die werkt (en die ook van afstand te bedienen is)
  • een werkende blink app
  • 3D geprinte kastjes
  • Begane grond en CV werkend!

Kortom, begin niet met datgene wat je uiteindelijk wilt maken maar begin met simpele zaken om te leren en te begrijpen. En dan (3 maanden later) heb je iets wat werkt EN wat je snapt.

Succes en ik zal dit kanaal in de gaten houden!

1 Like